Events

Konstantin Manaev, Violoncello | Alone

Konstantin Manaev, Violoncello | Alone

jan 23, 8:30pm - jan 23, 11:30pm

Unerhörte Musik
Mehringdamm 34
Berlin,  10961 Map

Konstantin Manaev, Violoncello Alone Gija Kantcheli Nach dem Weinen (1994) Franghiz Ali-Zadeh Ask Havasi (2001) Aziza Sadikova Nagoracha (2014/2017) UA Tan Dun Intercourses of fire and water (1996) Giovanni Sollima Alone (1999) Johanna Doderer Vulcano (2016) Cadenza für Violoncello und Violine *Special Guest: Julia Smirnova, Violine Sofia Gubaidulina Prélude (1974) Tatsuru Arai Meta-Formatics (2017) UA Sergej Newski Rost (2010) Alexandra Filonenko SUPRIME (2017/2018) für Violoncello solo, Licht und Elektronik UA Alexey Sioumak Notizen in Gebärdensprache (2018) für Violoncello solo und Live-Elektronik UA In der Pause erwartet das Publikum ein Musikfilm mit Konstantin Manaev, «Break on Through», eine Hommage an Jim Morrison.... See MoreSee Less

Johannes Bernardus van Bree - Allegro voor vier strijkkwartetten

Johannes Bernardus van Bree - Allegro voor vier strijkkwartetten

jan 28, 4:00pm - jan 28, 6:00pm

De Nieuwe Kerk Spui te Den Haag

Radio West Concert Koninklijk Conservatorium De definitie van wat oude muziek is, is altijd in ontwikkeling en met dit programma gaan studenten divers kamermuziek- en strijkorkestrepertoire uit de 19de Eeuw onderzoeken. Dit alles zal plaatsvinden onder leiding van de nieuwe KC docente voor authentiek strijkkwartet, Rebecca Huber. Dit concert is de uitkomst van een project dat zich met strijkkwartetten, dubbelkwartetten, quadruppelkwartet en strijkerssymfonieën richt op de romantisch stilistische praktijk en ensemblespel. Ter voorbereiding op dit project zal er voor de studenten ook een lezing en workshop worden gegeven door Claire Holden, expert op het gebied van 19de eeuwse uitvoeringspraktijk. Muziek voor strijkers Studenten van de afdeling Oude Muziek Rebecca Huber, coach Franz Schubert - Overture in c Ludwig van Beethoven – uit Strijkkwartet Op. 18, No. 4 –I. Allegro, ma non tanto Louis Spohr – uit Dubbelstrijkkwartet No. 1, Op. 65 - IV. Finale Johannes Bernardus van Bree - Allegro voor vier strijkkwartetten Felix Mendelssohn – strijkerssymfonie No. 12 in g... See MoreSee Less

Helena Basilova presenteert: Alexander Basilov

Helena Basilova presenteert: Alexander Basilov

jan 28, 5:00pm - jan 28, 8:00pm

Uilenburgersjoel
Nieuwe Uilenburgerstraat 91
Amsterdam,  1011 LM Map

Pianiste Helena Basilova presenteert nieuw werk van haar overleden vader: pianist en componist Alexander Basilov (1946-2007). Het presentatie-concert zal een ode zijn aan deze in Nederland nog onbekende componist die studeerde bij o.a. Alfred Schnittke en woonde en werkte in Moskou, Rusland. Mevrouw de Uil- Special Edition, in samenwerking met Donemus Publishing House. Pianiste Helena Basilova presenteert onbekende composities van componist en vader Alexander Basilov. "..Mijn vader was een Russische componist/ pianist en leefde van 1946-2007. Hij studeerde bij o.a. Alfred Schnittke en Stanislav Neuhaus aan het Conservatorium van Moskou en was een invloedrijk persoon in de hedendaagse muziekwereld van de stad. Sinds 2013 ben ik in bezit gekomen van een grote doos met daarin zijn manuscripten, partituren, artikelen, brieven en heb ik mij de afgelopen jaren verdiept in zijn werk. Na een zomer van bloed, zweet en tranen, maar ook met heel veel liefde, heb ik nu zijn werken kunnen archiveren en publiceer ik samen met Donemus Publishing House een selectie van zijn composities. Op 28 Januari zal ik mijn favoriete werken laten horen en hoop dat vanaf dan Alexander Basilov vaker te horen zal zijn in binnen- en buitenland!" - Helena Basilova *********************************************************** Tickets verkrijgbaar via onze website. ■■■ | Splendorleden | € 7,50 ■■■ | Voorverkoop | € 12,50 ■■■ | Deur ticket | € 15,00 ■■■ | Studenten | € 7,50 ■■■ | CJP Ticket | € 7,50 splendoramsterdam.com/ ***********************************************************... See MoreSee Less

Michael Fine - At the Gate

Michael Fine - At the Gate

feb 3, 6:00pm - feb 4, 3:00am

Sala Silvestre Revueltas Centro Cultural Ollin Yoliztli
Mexico City,   Map

At the Gate Deze orkaanse ouverture heeft niets te maken met luchthavens, hoewel mijn vrienden dit gemakkelijk kunnen aannemen vanwege de rondreizende aard van mijn werk, maar eerder de prachtige poort in Hetoksugang Palace in Seoul. Hoewel de poort wordt omringd door moderne gebouwen, opent deze zich naar de gratievolle en elegante paleisterreinen en neemt zij je terug naar een ander Korea van voor de westerse invloeden. De ouverture weerspiegelt beide werelden, maar eindigt in het verre verleden of op zijn minst daar zoals ik me voorstel dat het was. Michael Fine... See MoreSee Less

Love Matter(s) Concert

Love Matter(s) Concert

feb 3, 8:00pm - feb 3, 11:00pm

De Kapel
's Gravelandseweg 144
Hilversum,  1217GA Map

Concert 03 Februari 20:00 de Kapel, Hilversum " Love Matter(s)" Anastasia Kozlova viool Katja Avdeeva piano Programma: Richard Strauss Sonate op.18 Michael Fine Memories ( Première) Cèsar Franck Sonate in A Igor Stravinsky Vuurvogel (bew. Guido Agosti) Toegang 15€ incl.welkomstdrankje Info en reserveren: info@anastasiakozlova.com... See MoreSee Less

Canto Ostinato e.a. werken - Eke Simons en Konstantyn Napolov

Canto Ostinato e.a. werken - Eke Simons en Konstantyn Napolov

feb 3, 8:30pm - feb 3, 10:00pm

TheaterKerk Bemmel
Markt 5
Bemmel,  6681 AE Map

Eke Simons (piano) speelt een breed repertoire met de nadruk op muziek uit de romantiek, het begin van de 20e eeuw en hedendaagse muziek. Konstantyn Napolov (percussie) is een groot promoter van het hedendaagse slagwerk. Tot op dit moment heeft hij in meer dan 10 nieuwe werken gepremieerd. Hij werkt met diverse componisten aan solo- en kamermuziekrepertoire. PROGRAMMA: J.S. Bach - Courante & Sarabanda Cello suite 6 marimba Joe Dudell – Parallel Lines piano­ & vibrafoon, marimba, crotales Nicolas Martynciow – Tchik snare drum Emmanuel Séjourné - Avalanche marimba, vibrafoon, bongo’s, splash cymbal en piano Alexej Gerassimez - Piazonore vibrafoo­n en piano -pauze- Simeon ten Holt – Canto Ostinato piano en marimba... See MoreSee Less

Michael Fine - At the Gate

Michael Fine - At the Gate

feb 4, 12:30pm - feb 4, 2:30pm

Mexico City

Michael Fine - At the Gate Director: Scott Yoo Piano: Orion Weiss Mexico Philharmonic Orchestra Michael Fine: 'This orchestral overture has nothing to do with airports, though my friends may easily make this assumption due to the peripatetic nature of my work, but rather the beautiful gate at Deoksugang Palace in Seoul. Although surrounded by modern buildings, the Gate opens to the graceful and elegant palace grounds taking one back to another Korea before western influences. The overture reflects both worlds but ends in the distant past or at least the way I imagine it was.'... See MoreSee Less

Canto Ostinato voor vier pianisten en orgel

Canto Ostinato voor vier pianisten en orgel

feb 6, 8:15pm - feb 16, 9:45pm

Het Concertgebouw Amsterdam
Concertgebouwplein 10
Amsterdam,  1071 LN Map

Canto ostinato Simeon ten Holts Canto ostinato in februari in Het Concertgebouw: inmiddels is het een mooie traditie. Vanavond is het alweer voor het zesde jaar op rij dat het beroemdste Nederlandse klassieke stuk klinkt in de Grote Zaal. En zo weet de Canto, geschreven in de jaren zeventig, steeds weer nieuw publiek voor zich te winnen. Met Canto ostinato componeerde Simeon ten Holt een toegankelijk, bijna hypnotiserend werk, dat de luisteraar elke keer opnieuw meeneemt en verrast. Het perfecte werk dus om ieder jaar weer als nieuw te horen. Polo de Haas, Hannes Minnaar en anderen Op het podium nemen dit jaar vier pianisten én een organist plaats. Onder de pianisten vinden we Polo de Haas, die inmiddels al meer dan een halve eeuw optreedt in Het Concertgebouw. Maar ook de jonge pianist Hannes Minnaar. Achter de andere twee vleugels nemen twee door de wol geverfde vertolkers van Ten Holts werk plaats: Arielle Vernède en Kees Wieringa. De orgelpartij is vanavond in handen van Matthias Havinga. MUSICI Polo de Haas - piano Kees Wieringa - piano Hannes Minnaar - piano Arielle Vernède - piano Matthias Havinga - Maarschalkerweerdorgel... See MoreSee Less

Olga Victorova - Sutartines

Olga Victorova - Sutartines

feb 7, 7:00pm - feb 7, 9:00pm

Lithuanian National Philharmonic Hall, Vilnius, Litouwen

Olga Victorova Olga Victorova werkte samen met dirigenten en solisten zoals Andrey Boreyko, Dmitry Liss, Andrey Petrenko, René Gulikers, Enkbaatar Baatarzhavyn, Alexey Dorkin, Alexander Buzlov, Alisa Margulis, Henry Demarkett, Alexander Zagorinsky, Igor Fiodorov, Valentin Pravosud, Veronica Lemishenko, Eija Kankaanranta , Pilar Valero en vele anderen. Victorova's composities zijn geschreven voor koren, orkesten en ensembles, zoals het orkest en het koor van Mariinsky Theater, het Ural Academic Philharmonic Orchestra, het Winnipeg Symphony Orchestra, Orchestre National de Lille, Ural Youth Symphony Orchestra, Kharkiv Philharmonic Academic Symphony Orchestra of Ukraine, Harbin Symphony Orchestra, L'Orchestre Symphonique de l'Opéra de Toulon, Le Choer de Chambre Arthémys, Kamerkoor van St. Clement, Le Choer de Femmes "Pour Raison de Begute", ensembles MCME, Phoenix, Studio for New Music, Ensemble ' 88. Enkele recente titels zijn: ' Qinglong - Azure Dragon ' voor groot orkest, ' Magic Birds Phung Hoang ' voor viool (2013), ' Macho ' voor fluit, klarinet, viool, cello en piano (2014), ' Sancta Maria ' voor cello and choir (2014), ' David's River ' - mono-opera voor bariton, vier fluiten, percussie en elektronica (2015), ' Oj, vo pole ' - zes Russische liederen voor solisten, kinder- of vrouwenkoor en orkest (2016), ' Stars Changing of Brilliance ' - concertfantasie voor klarinet, arpa en strijkorkest (2016), ' Harbin ' Ouverture voor groot orkest (2016), ' Angels Dance ' voor groot orkest, ' Fire Rooster Blues ' voor viool en cello (2017 ). Awards Winnaar van de European Composer Award (Berlijn, 2012). Diploma-winnaar bij de All-Union Competitie van jonge componisten (Moskou, 1984). Laureaat van de Oekraïense competitie van jonge componisten (Kyiv, 1976). Winnaar van de Regionale Gouverneursprijs van Sverdlovsk "Voor uitstekende prestaties op het gebied van literatuur en kunst". Litouwse kamerorkest Het Litouwse kamerorkest en zijn artistiek directeur en dirigent-violist Sergej Krylov beginnen aan de viering van het eeuwfeest van de heroprichting van de Litouwse staat. Naast de vioolconcerten van Mozart, uitgevoerd door Krylov, en Orient & Occident van Arvo Pärt, omvat het concertprogramma ook Litouwse muziek. Olga Victorova Olga Victorova collaborated with conductors and soloists such as Andrey Boreyko, Dmitry Liss, Andrey Petrenko, René Gulikers, Enkbaatar Baatarzhavyn, Alexey Dorkin, Alexander Buzlov, Alisa Margulis, Henry Demarkett, Alexander Zagorinsky, Igor Fiodorov, Valentin Pravosud, Veronica Lemishenko, Eija Kankaanranta, Pilar Valero and many others. Victorova’s compositions were written for choirs, orchestras and ensembles such as the Orchestra and Choir of Mariinsky Theater, the Ural Academic Philharmonic Orchestra, the Winnipeg Symphony Orchestra, Orchestre National de Lille, Ural Youth Symphony Orchestra, Kharkiv Philharmonic Academic Symphony Orchestra of Ukraine, Harbin Symphony Orchestra, L’Orchestre Symphonique de l’Opéra de Toulon, Le Choer de Chambre Arthémys, Chamber Choir of St. Clement, Le Choer de Femmes “Pour Raison de Begute”, ensembles MCME, Phoenix, Studio for New Music, Ensemble’88. Some recent titles are: ‘Qinglong – Azure Dragon’ for large orchestra, ‘Magic Birds Phung Hoang’ for violin (2013), ‘Macho’ for flute, clarinet, violin, cello and piano (2014), ‘Sancta Maria’ for cello and choir (2014), ‘David’s River’ — mono-opera for baritone, four flutes, percussion and electronics (2015),‘Oj, vo pole’ — six Russian songs for soloists, children or women choir and orchestra (2016), ‘Stars Changing their Brilliance’ — concert fantasy for clarinet, arpa and string orchestra (2016), ‘Harbin’ Overture for large orchestra (2016), ‘Angels Dance’ for large orchestra, ‘Fire Rooster Blues’ for violin and cello (2017). Awards Winner of the European Composer Award (Berlin, 2012). Diploma winner at the All-Union Competition of young composers (Moscow, 1984). Laureate of All-Ukrainian Competition of young composers (Kyiv, 1976). Winner of the Sverdlovsk Regional Governor’s Award “For Outstanding Achievements in Literature and Art”. The Lithuanian Chamber Orchestra and its Artistic Director and Conductor violinist Sergej Krylov commence the celebration of the centenary of the re-establishment of Lithuanian statehood. In addition to Mozart’s Violin concertos, performed by Krylov, and Arvo Pärt’s Orient & Occident the concert programme includes Lithuanian music.... See MoreSee Less

Alexey Retinsky - Marian Antiphons

Alexey Retinsky - Marian Antiphons

feb 8, 9:00pm - feb 8, 8:30pm

Conservatorium van Moskou
Moscow,   Map

Alexey Retinsky studied composition and electroacoustic composition at The Music Academy of Kiev and Zurich University of the Arts. His PhD studies were concluded at the University of Music and Performing Arts in Graz by Beat Furrer. Retinsky now lives and works in Vienna. Retinsky’s oeuvre is wide; as a creator of symphonic, chamber and electronic music, as well as music for theater, film, animation, installations and performance art. His music works and various projects have been performed in Mariinsky Theatre (RU), National Philharmonic of Ukraine, Museums Quartier in Vienna (AU), Museum Joaneum Graz (AU), by the Festival CIME/ICEM Denton (USA), MDR Musiksommer Eisenach (DE), Musik von zeitgenossischen Komponisten in Luzern (CH) and many others. In collaboration with the studio Idee und Klang (CH) he created music for such museums as Swiss National Museum in Zurich, the Imperial War Museum in London, the King Abdelaziz Centre for World Culture in Saudi Arabia. In the field of cinema he works at the moment with the company LenDoc (St. Petersburg), as well with Director Nick Dreyden. Location: great hall, Moscow Conservatorium Performers: MusicaAeterna Conductor: Teodor Currenzis... See MoreSee Less

Dmitri Kourliandski - The riot of spring

Dmitri Kourliandski - The riot of spring

feb 9, 8:00pm - feb 9, 10:00pm

Teatro Filarmonico
Verona,   Map

Dmitri Kourliandski studeerde compositie aan het Conservatorium van Moskou, onder onder andere Leonid Bobylew. Hij is een componist van solo-, ensemble- en orkestwerken. Hij is een lid van de Russische Composers' Union, de oprichter en hoofdredacteur van het Russische tijdschrift Tribuna Sowremennoi Musyki (tribune van de hedendaagse muziek) en mede-oprichter van de groep van componisten Structural Resistance (StRes). Sinds 2004 verwijst Kurljandski naar zijn muziek als "objectieve muziek", als "een muziek zonder actie of ontwikkeling die probeert nieuwe geluiden te vinden als een mechanisme". In 2014 ging zijn opera Nosferatu in première in het theater in Perm. Regisseur en violoncel Mario Brunello Orkest van de Verona Arena... See MoreSee Less

Dmitri Kourliandski - The riot of spring

Dmitri Kourliandski - The riot of spring

feb 10, 5:00pm - feb 10, 7:00pm

Teatro Filarmonico
Verona,   Map

Dmitri Kourliandski studeerde compositie aan het Conservatorium van Moskou, onder onder andere Leonid Bobylew. Hij is een componist van solo-, ensemble- en orkestwerken. Hij is een lid van de Russische Composers' Union, de oprichter en hoofdredacteur van het Russische tijdschrift Tribuna Sowremennoi Musyki (tribune van de hedendaagse muziek) en mede-oprichter van de groep van componisten Structural Resistance (StRes). Sinds 2004 verwijst Kurljandski naar zijn muziek als "objectieve muziek", als "een muziek zonder actie of ontwikkeling die probeert nieuwe geluiden te vinden als een mechanisme". In 2014 ging zijn opera Nosferatu in première in het theater in Perm. Regisseur en violoncel Mario Brunello Orkest van de Verona Arena... See MoreSee Less

Alexey Sioumak - Cantos

Alexey Sioumak - Cantos

feb 10, 8:00pm - feb 10, 8:00pm

Дворец на Яузе
Площадь Журавлева 1
Moscow,   Map

Cantos ( ‘songs’ in Greek) was inspired by the biography and works of the American writer Ezra Pound (1885—1972), one of the founders of modernistic literature, who has written a work under the same title ‘Cantos’. In Cantos one comes across many languages, including Greeks, Spanish, Latin as well as meta-language, lots of allegories. Specially invited to stage the opera, a well-known Russian stage director Semjon Alexandrovsky is one of the founders and ideologists of Pop-up Theater in St. Petersburg, developer of so called ‘documentary theater’. Teodor Currentzis has asked the composer to create something special, unknown till now for the music world for a not expected line-up, like violin and choir instead of expected orchestra. ‘I was impressed by the attempt of Ezra Pound to realize something like Babylon Tower from different languages. Also interesting was his positive attitude to the contrarily political directions: from Rooseveld to Hitler. Pound saw the politics as a funny game. He was put into a prison by Americans, into a open air cell, and everyone who walked along watched him. Pound gave then a vow of silence. Pound was an Artist, which was seen as insane, mysterious, whose vision no one could share. Violin solo plays a role of the Artist, who has given a vow of silence and can say something only by not-distingue sounds. Other participants of the opera are a choir (musicAeterna) and percussionists, at the end electronics plays an important role as well. Opera Cantos is not the first collaboration of Teodor Currentzis and Alexey Sioumak. In 2008 together with famous Russian theater stage director Cyrill Serebrennikov at the contemporary arts festival ‘Territory’ was staged the opera ‘Station’ at Vinzavod, Moscow. In 2010 at Tchekhov Theater Moscow the same artistic team has showed a theater version of ‘Requiem’ by Alexey Sioumak, a time manifest dedicated to the WWII victims. Solo violin — Xenia Gamaris / Maria Stratonovich... See MoreSee Less

Canto Ostinato - Simeon ten Holt

Canto Ostinato - Simeon ten Holt

feb 10, 10:30pm - feb 10, 11:59pm

deSingel Internationale Kunstcampus
Desguinlei 25
Antwerp,  2018 Map

OM 18 UUR GAAT DE FILM 'Over Canto' door in de Blauwe zaal. Deze filmvoorstelling is INBEGREPEN in uw concertticket. Uitvoerders: Alexandr Melnikov, Alexei Lubimov, Alexei Zuev, Slava Poprugin, allen op vleugel. ‘Canto Ostinato’ van Simeon ten Holt (1923-2012) is méér dan een muziekstuk. Het is een hypnotiserende ervaring. Het werk uit 1973-76 is Nederlands meest gevierde bijdrage aan de minimal music. Anders dan de meeste minimalisten die vaak het ritmische aspect benadrukken, zoekt ten Holt het in de richting van de melodie en de klank. Een repe­titieve figuur in de bas (‘ostinato’) vormt de basis van het werk. Elke uitvoering van ‘Canto Ostinato’ is uniek, want ten Holt geeft de musici veel vrijheid in de omgang met de partituur. De speelduur kan variëren van zestig minuten tot drie uur. Ook de bezetting is variabel: voor één of meer toetsinstrumenten, al genoot de uitvoering met vier piano’s de voorkeur van de componist. Kortom: biologerende muziek die onherroepelijk onder de huid kruipt! Performance van 20:00 - 21:30 uitverkocht.... See MoreSee Less

Piano salon Christophori - Canto Ostinato

Piano salon Christophori - Canto Ostinato

feb 13, 8:00pm - feb 13, 9:30pm

Sharps and Flats Studio
Uferhallen, Uferstr.8, Berlin, Germany
Berlin,  13357 Map

Ein kleines Klavierfestival auf 352 Tasten Alexander Melnikov, Alexei Lubimov, Alexey Zuev und Slava Porugin Dritter Abend CANTO OSTINATO Holland's Landscapes SIMEON TEN HOLT - "Canto ostinato" (Unendliches Lied) 1976-79, for 4 pianos. An vier Flügeln spielen MELNIKOV, ZUEV, LUBIMOV, POPRUGIN. Tickets 25€ incl.drinks... See MoreSee Less

Maxim Shalygin - Lacrimosa

Maxim Shalygin - Lacrimosa

feb 13, 8:00pm - feb 13, 9:45pm

Het Cenakel
Cenakel 1
Tilburg,  5022 KK Map

Voor het schrijven van een requiem zet iedere componist zijn beste beentje voor. De mooiste muziek wordt vaak geschreven voor het ‘Lacrimosa’ gedeelte. De dodenmis bereikt dan zijn magnetische kern. Dat vindt ook de jonge Nederlands/Oekraïense componist Maxim Shalygin. Met zijn gloednieuwe werk ‘Lacrimosa or 13 Magic Songs’ duikt Shalygin diep in het sacrale hart van de dodenmis. Het Lacrimosa is ook het deel van het requiem waarin de mens zich tot zijn God richt voor vergeving en genade. Shalygins ‘Lacrimosa or 13 Magic Songs’ is niet geschreven voor stemmen maar is een bijzonder, instrumentaal werk voor zeven violen. Zijn één uur durende werk bestaat uit verschillende delen die gewijd zijn aan een specifieke techniek, textuur en emotionele staat, aldus de componist. ‘Lacrimosa or 13 Magic Songs’ wil de ziel van de mens aanspreken, emoties opwekken en aansporen tot zelfreiniging en vergeving.’ Het is een gezamenlijke compositieopdracht van November Music en de Gaudeamus Muziekweek. In zijn hartstochtelijke muziek laat Shalygin zich beïnvloeden door de apocalyptische visioenen van filmregisseurs als Lars von Trier en Andrej Tarkovski. ‘Lacrimosa’ wordt uitgevoerd door Shapeshift, een nieuw en flexibel ensemble. Tijdens dit concert maken talentvolle violisten als Emmy Storms, Andrii Chugai, Pieter van Loenen en Diamanda La Berge Dramm deel uit van de bezetting.... See MoreSee Less

Jacob ter Veldhuis - Goldrush

Jacob ter Veldhuis - Goldrush

feb 14, 3:00pm - feb 14, 9:00pm

Donemus
Rijswijkseplein 786
The Hague,  2516 LX Map

Percussion Duo Competition 10th February - 18th February 2018 organised by the International Percussion Competition Luxembourg. Jacob ter Veldhuis - Goldrush Goldrush by Jacob ter Veldhuis will be the setpiece of the semi-final round of the IPCL Percussion Duo Competition. The Competition takes place from 10-18 February 2018. ipcl.lu/duo-2018/ webshop.donemus.com/action/front/sheetmusic/10192 More from Jacob ter Veldhuis: webshop.donemus.com/action/front/search?order=name&name=%22Veldhuis%2C+Jacob+ter%22... See MoreSee Less

Carlos Micháns - Dos Abismos - Nederlands Studenten Koor

Carlos Micháns - Dos Abismos - Nederlands Studenten Koor

feb 16, 8:15pm - feb 16, 10:15pm

Pelgrimsvaderkerk Rotterdam

„ALS IEDEREEN VOOR ZIJN EIGEN OVERTUIGINGEN ZOU VECHTEN ZOU ER GEEN OORLOG ZIJN.” – LEO TOLSTOJ, UIT OORLOG EN VREDE Bereid u voor op een avond vol emotie: van ontroerende motetten, tot vrolijk swingende nummers, tot een zee aan klanken die haast bovenaards klinkt. Het NSK zingt dit jaar in het thema van Война и Мир, of Oorlog en Vrede. Het oeroude conflict tussen deze begrippen heeft altijd een prominente rol gehad in de mensheid. Dat weerspiegelt zich in de kunst: vooral na de wereldoorlogen zochten steeds meer artiesten de vrede, terwijl andere juist de gruwelen van oorlog wilden aantonen. Oorlog en vrede: het is tot op heden nog altijd een belangrijke tegenstelling. We zijn elke dag getuige van schrijnende beelden en verhalen in de media over de verschrikkingen in andere landen, die het herdenken van oorlog en nadenken over vrede relevanter maken dan ooit. Tegelijkertijd lijkt oorlog ver van ons af te staan en is de vrede die we dagelijks ervaren bijna vanzelfsprekend. Wat is vandaag de dag nog de betekenis van ‘dit nooit weer’ in een samenleving waarin mensen uit het oog lijken te verliezen wat hen bindt? Het NSK toont in dit programma hoe componisten op deze thematiek reageren in hun muziek. Hoe verklanken zij de verschrikkingen van de oorlog? Waarin vonden zij rust, vrede en verlossing? Ons programma kent beide kanten. Zoek naar wereldvrede in Friede auf Erden van Arnold Schönberg. Luister naar de gevolgen van oorlogsgeweld in het prachtige Wie liegt die Stadt so Wüst van Rudolf Mauersberger. Of vier de vrede met Waterloo van ABBA. Hoe dan ook, een Nederlands Studenten Koor concert is een ervaring op zich…... See MoreSee Less

Alexey Sioumak - King Lear

Alexey Sioumak - King Lear

feb 17, 7:00pm - feb 17, 8:00pm

Зимний театр г. Сочи
ул. Театральная, д. 2
Sochi,  354000 Map

Composer: Alexey Sioumak A new work for viola en string orchestra Alexey Sioumak Alexey Sioumak’s works have been performed at the leading contemporary music festivals in Russia, the U.K., Germany, the Netherlands, France, Norway, Finland, Slovenia, Austria, Italy, Poland, Japan, USA and other countries by the State Academic Symphony Orchestra of Russia, Russian national orchestra, State Symphony orchestra of the Novosibirsk Opera and Ballet theatre, the Moscow Contemporary Music Ensemble (MCME), the New Music Studio (Moscow), percussion Ensemble of Mark Pekarsky’s (Moscow), eNsemble (St.-Petersburg), Ensemble Modern (Frankfurt), the Schoenberg Ensemble (Amsterdam), de ereprijs (Apeldoorn), Academic Big choir “Masters of choral singing”, etc. Among his compositions are chamber instrumental and choral compositions, music for theatrical production drama by M. Lermontov “Demon” (Moscow, 2007), the Opera “the Station” (Moscow, 2008), “NEMAYAKOVSKY” (Saint Petersburg, 2011), “Sverliytsy” (Moscow, 2014), music for the film “Walking in Berlin” (co-authored), music to performance “Kizhe” (the Moscow art theatre. Chekhov, 2009), the symphonic performance of “Requiem” for the 65th anniversary of victory day, Moscow, 2010), etc. Awards Alexey Sioumak is the winner of the First and Second prizes of the International competition for young composers. P. Jurgenson (2001, 2003, Moscow). Winner of the “Pythian games” (2006, St. Petersburg), winner of the “Action” (2007, Moscow). King Lear Jury Bashmet (solist, altviool) & chamber esemble ‘ Moscow Soloists’... See MoreSee Less

Carlos Micháns - Dos Abismos - Nederlands Studenten Koor

Carlos Micháns - Dos Abismos - Nederlands Studenten Koor

feb 17, 8:15pm - feb 17, 10:15pm

Pauluskerk te Tilburg

„ALS IEDEREEN VOOR ZIJN EIGEN OVERTUIGINGEN ZOU VECHTEN ZOU ER GEEN OORLOG ZIJN.” – LEO TOLSTOJ, UIT OORLOG EN VREDE Bereid u voor op een avond vol emotie: van ontroerende motetten, tot vrolijk swingende nummers, tot een zee aan klanken die haast bovenaards klinkt. Het NSK zingt dit jaar in het thema van Война и Мир, of Oorlog en Vrede. Het oeroude conflict tussen deze begrippen heeft altijd een prominente rol gehad in de mensheid. Dat weerspiegelt zich in de kunst: vooral na de wereldoorlogen zochten steeds meer artiesten de vrede, terwijl andere juist de gruwelen van oorlog wilden aantonen. Oorlog en vrede: het is tot op heden nog altijd een belangrijke tegenstelling. We zijn elke dag getuige van schrijnende beelden en verhalen in de media over de verschrikkingen in andere landen, die het herdenken van oorlog en nadenken over vrede relevanter maken dan ooit. Tegelijkertijd lijkt oorlog ver van ons af te staan en is de vrede die we dagelijks ervaren bijna vanzelfsprekend. Wat is vandaag de dag nog de betekenis van ‘dit nooit weer’ in een samenleving waarin mensen uit het oog lijken te verliezen wat hen bindt? Het NSK toont in dit programma hoe componisten op deze thematiek reageren in hun muziek. Hoe verklanken zij de verschrikkingen van de oorlog? Waarin vonden zij rust, vrede en verlossing? Ons programma kent beide kanten. Zoek naar wereldvrede in Friede auf Erden van Arnold Schönberg. Luister naar de gevolgen van oorlogsgeweld in het prachtige Wie liegt die Stadt so Wüst van Rudolf Mauersberger. Of vier de vrede met Waterloo van ABBA. Hoe dan ook, een Nederlands Studenten Koor concert is een ervaring op zich…... See MoreSee Less

Carlos Micháns - Dos Abismos - Nederlands Studenten Koor

Carlos Micháns - Dos Abismos - Nederlands Studenten Koor

feb 18, 3:30pm - feb 18, 5:30pm

Conservatorium Maastricht
Bonnefantenstraat 15
Maastricht,  6211 KL Map

„ALS IEDEREEN VOOR ZIJN EIGEN OVERTUIGINGEN ZOU VECHTEN ZOU ER GEEN OORLOG ZIJN.” – LEO TOLSTOJ, UIT OORLOG EN VREDE Bereid u voor op een avond vol emotie: van ontroerende motetten, tot vrolijk swingende nummers, tot een zee aan klanken die haast bovenaards klinkt. Het NSK zingt dit jaar in het thema van Война и Мир, of Oorlog en Vrede. Het oeroude conflict tussen deze begrippen heeft altijd een prominente rol gehad in de mensheid. Dat weerspiegelt zich in de kunst: vooral na de wereldoorlogen zochten steeds meer artiesten de vrede, terwijl andere juist de gruwelen van oorlog wilden aantonen. Oorlog en vrede: het is tot op heden nog altijd een belangrijke tegenstelling. We zijn elke dag getuige van schrijnende beelden en verhalen in de media over de verschrikkingen in andere landen, die het herdenken van oorlog en nadenken over vrede relevanter maken dan ooit. Tegelijkertijd lijkt oorlog ver van ons af te staan en is de vrede die we dagelijks ervaren bijna vanzelfsprekend. Wat is vandaag de dag nog de betekenis van ‘dit nooit weer’ in een samenleving waarin mensen uit het oog lijken te verliezen wat hen bindt? Het NSK toont in dit programma hoe componisten op deze thematiek reageren in hun muziek. Hoe verklanken zij de verschrikkingen van de oorlog? Waarin vonden zij rust, vrede en verlossing? Ons programma kent beide kanten. Zoek naar wereldvrede in Friede auf Erden van Arnold Schönberg. Luister naar de gevolgen van oorlogsgeweld in het prachtige Wie liegt die Stadt so Wüst van Rudolf Mauersberger. Of vier de vrede met Waterloo van ABBA. Hoe dan ook, een Nederlands Studenten Koor concert is een ervaring op zich…... See MoreSee Less

Vladimir Rannev - PROSE

Vladimir Rannev - PROSE

feb 21, 8:00pm - feb 21, 7:30pm

Stanislavsky Electrotheatre

After “The Groom,” a story by Yury Mamleev, and writings by Anton Chekhov Vladimir Rannev’s opera is based on two texts, Yury Mamleev’s “The Groom” and fragments of Anton Chekhov’s “The Steppe.” The former, an example of “cruel” prose in the literature of Russian realism, is presented visually. The latter, meditative and virtually event-free, is presented in vocal form. Written in the early 2000s, Mamleev’s story is simultaneously the hyper-realistic and phantasmagorical exploration of an incident that occurs in a common Russian family. After losing their seven year-old daughter in an automobile accident, the Kondratovs are torn out of their customary comfortable life and are bound to learn to live anew. They see their salvation in the “adoption” of Vanya Gadov, the individual who involuntarily caused the death of their daughter. Full of fear as he enters the family of his victim, this unthinking truck driver, an orphan, turns into a tyrant. The boy Yegorushka, the hero of Chekhov’s “The Steppe,” is traveling to be raised by distant relatives. Nature around him begins to resemble his mother, from whom he is now torn, while the new world awaiting him is unclear and terrifying. Yegorushka must find a way to live in this world, perhaps even to be successful in it – that is, essentially, to transform into Mamleev’s Vanya. We see before us a single person, captured at different moments in his life, before and after entering the world of human relationships. The tension between the two types of texts, vehement and contemplative, is revealed through the counterpoint of the visual and the vocal. At the same time, they are closely connected in a meaningful way – the point is the complex nature of relationships in modern society. 16+... See MoreSee Less

Luc van Hove

Luc van Hove

feb 22, 8:00pm - feb 22, 10:00pm

LUCA Muziek - Campus Lemmens
Lemmensberg 3
Leuven,  3000 Map

Luc Van Hove studeerde aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium in Antwerpen, waar hij eerste prijzen behaalde voor notenleer, piano, kamermuziek, muziekgeschiedenis, contrapunt, fuga en compositie, naast getuigschriften voor transpositie, muziekanalyse en vormleer. Als componist werd hij gevormd door Willem Kersters. Daarna volgde hij vervolmakingscursussen aan het Mozarteum in Salzburg en aan de University of Surrey (Guildford - UK). Hij ontving verschillende onderscheidingen, zoals de compositieprijs Albert de Vleeshouwer (1984), de prijs Annie Rutzky ter bekroning van zijn studiecarrière (1984) en de prijs Belgische Artistieke Promotie van SABAM (1990). In 1991 was hij gastcomponist van de Week voor Hedendaagse Muziek in Gent, in 1994 composer in residence van het Festival van Vlaanderen en in 1997 van I Fiamminghi in Campo. Luc Van Hove doceert compositie en analyse aan het Lemmensinstituut in Leuven en aan het Koninklijke Vlaams Conservatorium in Antwerpen. L. van Beethoven : Symfonie nr. 9. "Ode an die Freude". L. Van Hove: Cantate op. 54. Voor deze gelegenheid slaan het symfonisch orkest, het grote koor en het 'gelegenheidsalumnikoor' van campus Lemmens de handen in elkaar, met als resultaat niets minder dan de 9e symfonie van Ludwig van Beethoven en werk van oud-docent en componist Luc Van Hove. Anneke Luyten, sopraan. Frauke Elsen, alt. Saya Lee, tenor. Branimir Mrak, bas. RESERVEREN VERPLICHT. GEEN GENUMMERDE PLAATSEN !... See MoreSee Less

Vladimir Rannev - PROSE

Vladimir Rannev - PROSE

feb 22, 8:00pm - feb 22, 7:30pm

Stanislavsky Electrotheatre

After “The Groom,” a story by Yury Mamleev, and writings by Anton Chekhov Vladimir Rannev’s opera is based on two texts, Yury Mamleev’s “The Groom” and fragments of Anton Chekhov’s “The Steppe.” The former, an example of “cruel” prose in the literature of Russian realism, is presented visually. The latter, meditative and virtually event-free, is presented in vocal form. Written in the early 2000s, Mamleev’s story is simultaneously the hyper-realistic and phantasmagorical exploration of an incident that occurs in a common Russian family. After losing their seven year-old daughter in an automobile accident, the Kondratovs are torn out of their customary comfortable life and are bound to learn to live anew. They see their salvation in the “adoption” of Vanya Gadov, the individual who involuntarily caused the death of their daughter. Full of fear as he enters the family of his victim, this unthinking truck driver, an orphan, turns into a tyrant. The boy Yegorushka, the hero of Chekhov’s “The Steppe,” is traveling to be raised by distant relatives. Nature around him begins to resemble his mother, from whom he is now torn, while the new world awaiting him is unclear and terrifying. Yegorushka must find a way to live in this world, perhaps even to be successful in it – that is, essentially, to transform into Mamleev’s Vanya. We see before us a single person, captured at different moments in his life, before and after entering the world of human relationships. The tension between the two types of texts, vehement and contemplative, is revealed through the counterpoint of the visual and the vocal. At the same time, they are closely connected in a meaningful way – the point is the complex nature of relationships in modern society. 16+... See MoreSee Less

Vladimir Rannev - PROSE

Vladimir Rannev - PROSE

feb 23, 8:00pm - feb 23, 7:30pm

Stanislavsky Electrotheatre

After “The Groom,” a story by Yury Mamleev, and writings by Anton Chekhov Vladimir Rannev’s opera is based on two texts, Yury Mamleev’s “The Groom” and fragments of Anton Chekhov’s “The Steppe.” The former, an example of “cruel” prose in the literature of Russian realism, is presented visually. The latter, meditative and virtually event-free, is presented in vocal form. Written in the early 2000s, Mamleev’s story is simultaneously the hyper-realistic and phantasmagorical exploration of an incident that occurs in a common Russian family. After losing their seven year-old daughter in an automobile accident, the Kondratovs are torn out of their customary comfortable life and are bound to learn to live anew. They see their salvation in the “adoption” of Vanya Gadov, the individual who involuntarily caused the death of their daughter. Full of fear as he enters the family of his victim, this unthinking truck driver, an orphan, turns into a tyrant. The boy Yegorushka, the hero of Chekhov’s “The Steppe,” is traveling to be raised by distant relatives. Nature around him begins to resemble his mother, from whom he is now torn, while the new world awaiting him is unclear and terrifying. Yegorushka must find a way to live in this world, perhaps even to be successful in it – that is, essentially, to transform into Mamleev’s Vanya. We see before us a single person, captured at different moments in his life, before and after entering the world of human relationships. The tension between the two types of texts, vehement and contemplative, is revealed through the counterpoint of the visual and the vocal. At the same time, they are closely connected in a meaningful way – the point is the complex nature of relationships in modern society. 16+... See MoreSee Less