Events

Daan Manneke - Le Bouquet

Daan Manneke - Le Bouquet

jul 30, 7:00pm - jul 30, 7:30pm

Grote of Sint-Bavokerk
Grote Markt 22
Haarlem,  2011 RD Map

De componist vertelt ~Daan Manneke Een boeket aan psalmen in oorspronkelijk Frans Mijn compositie heet ‘Le Bouquet’ en is geschreven voor het vijftigjarig jubileum van organist Jos van der Kooy. Zes psalmen vormen samen een soort boeket. Ik heb gekozen voor de psalmen 8, 116, 17, 122, 65 en 138. Deze psalmen hebben heel afwisselende klimaten: van uiterst uitbundig (Psalm 8 en 122) tot contemplatief en beschouwend (Psalm 17). Psalm 65 is contemplatief en uitbundig tegelijk. Psalm 122 is heel vreugdevol, eigenlijk een soort dansmuziek. Het karakter van de psalm is terug te horen in mijn compositie. Het is een heel concertant stuk, en vormt een referentie aan de muziek van Sweelinck. In principe is het voor orgel geschreven, maar het koor kan op bepaalde plekken om en om met de orgelpartij ingevoegd worden. Dat koor – het kan uit alleen vrouwen of mannen bestaan of gemengd zijn – zingt eenstemmig de psalmregel in het oorspronkelijke Frans uit 1562. Het is spannend om bij de uitvoering van een nieuw stuk te zijn; iedere uitvoering is iets bijzonders. Publiek, de ruimte, het orgel (het orgel van Zaltbommel is onvoorstelbaar mooi!) en de musici bepalen uiteindelijk hoe een werk gaat klinken. Het klimaat dat iemand meebrengt is overal anders, dus een uitvoering is ook steeds anders. Ik vind het een goede zaak dat er een themadag over de Psalmen georganiseerd is. De Psalmen zijn mijns inziens werelderfgoed. Ik weet heel goed hoe mijn compositie klinkt, ik kan het stuk zelf spelen. Maar de musici die het uit gaan voeren, zijn ook gewapend met eigen kennis en muzikale ideeën, en dat respecteer ik. Ik hoor liever iemand wat anders doen dan dat het precies is zoals ik het had bedacht. Dat vind ik boeiender, dat is levendiger en actiever. Een nieuw stuk levert bovendien altijd discussie op: over tempi, dynamiek, de uitspraak van het Frans… De aardigheid voor mij is om ter plekke wat nieuws te horen. Ik wil dan ook nooit van tevoren bij een repetitie aanwezig zijn. Daan Manneke... See MoreSee Less

Marijn Simons - Chamber Concerto

Marijn Simons - Chamber Concerto

jul 30, 8:15pm - jul 30, 9:15pm

Museum Prinsenhof Delft
Sint Agathaplein 1
Delft,  2611HR Map

Met anderen naar muziek luisteren roept een gevoel op van een gedeelde ervaring. Maar in werkelijkheid creëert iedere luisteraar zijn eigen verhaal, zijn eigen waarheid over de muziek die klinkt. Dat wat er op het podium gebeurt, is er vooral om de verbeelding van de luisteraar te faciliteren. De toehoorder heeft de macht, ook vanavond. We gaan samen met u op zoek naar úw waarheid aan de hand van het nieuwe werk dat Marijn Simons voor ons festival schreef. Een wereldpremière! Luister en praat mee. Dit concert wordt rechtstreeks uitgezonden door Radio 4 Omroep MAX.... See MoreSee Less

Leo Smit Sonate concertante at Weber Hall

Leo Smit 'Sonate concertante' at Weber Hall

aug 3, 7:30pm - aug 4, 5:00am

Weber Music Hall
1151 University Dr
Duluth, MN  55812 Map

Leo Smit was born at the Plantage Kerklaan 17 and studied piano at the Conservatorium van Amsterdam under the guidance of Sem Dresden and Ulfert Schults, later he studied composing his teachers being Bernard Zweers and Sem Dresden. In 1927 he moved to Paris, where the music from Maurice Ravel and Igor Stravinski impressed greatly. Here he had many contacts with composers of the so-called Groupe des Six, to which belonged Darius Milhaud, Arthur Honegger, Francis Poulenc and others. In Amsterdam he married to Lien de Vries in Januari 1933. At the end of 1936 Smit moved to Brussel, where he stayed for a year. At the end of 1937 he returned to Amsterdam where he completed his last work on 12 februari 1943, the sonate for flute and piano. On 27 april 1943 he was put on transport to Sobibór, where he his life ended on 30 april 1943. Johanna Gruskin Despite growing up in a musical household, with a flutist for a father and a pianist for a mother, Aspen Music Festival and School student Johanna Gruskin never really intended for music to become her career. “My parents wanted me to know music and study music, but I don’t think they were particularly pushing me to pursue it as my career,” says Gruskin, who took after her parents by first studying the piano before making the permanent switch to flute in the seventh grade. “And I probably didn’t start thinking about it seriously until maybe my sophomore or junior year in high school, when I started playing in the youth orchestra in my hometown [of Duluth, Minnesota].” The orchestra setting appealed to Gruskin, who found herself drawn to both the flute’s orchestral repertoire and the collaborative music-making experience.... See MoreSee Less

Mateo Soto, Albumblätter

Mateo Soto, Albumblätter

aug 12, 9:15pm - aug 12, 11:30pm

Ponzano di Fermo, Chiesa di Santa Maria

TRIO BACARISSE Uitvoerenden: Gabriel Escudero Braquehais, pianoforte Laura Rodriguez Moreno, violino Juan Pedro Torres del Rio, violoncello

Manneke Daan - Bonum est confiteri Domino

Manneke Daan - Bonum est confiteri Domino

aug 13, 4:00pm - aug 13, 5:30pm

Sint-Gertrudiskerk (Wijlre)
Wijlre,   Map

Bonum est confiteri Domino, De zonne rijst, Hans Leenders orgel, Mirjam Schreur, mezzosopraan

Pavel Karmanov

Pavel Karmanov

aug 20, 8:00pm - aug 20, 10:00pm

Gorky Park’s Green Theatre Moskou

Pavel Karmanov THE BEST OFF: 1. Mickle music 2. Marina 3. Trio "Birthday present for myself" 4. Cambridge music 5. Second snow on the Stedium 6. Different Brooks 7. Forellenquintet Marina Katarzhnova (1 violin), Polina Babinkova (2st violin), Sergey Poltavski (viola), Petr Kondrashin (cello), Petr Aidu (pianino)... See MoreSee Less

Maxim Shalygin - De zaak Carmen

Maxim Shalygin - De zaak Carmen

aug 25, 8:15pm - aug 25, 10:00pm

Zuiderstrandtheater
Houtrustweg 505
The Hague,  2583 WB Map

Een indrukwekkende voorstelling met 37 dansers, nieuw gecomponeerde muziek van Maxim Shalygin, live uitgevoerd door 11 musici van het New European Ensemble, speciaal geschreven teksten door Martijn de Rijk voor 1 acteur en 24 koorzangeressen. Dit alles in een setting van beeldend kunstenaar Vincent de Kooker. Een absolute must see! Na de succesvolle voorstellingen Het Zwanenmeer en De Odyssee presenteert de Haagse choreografe Lonneke van Leth nu De Zaak Carmen, een spannende hedendaagse bewerking van Bizet’s beroemde operaklassieker. De moord op Carmen is opgelost zodra ze werd gepleegd; haar minnaar Don José bekent. Toch kan de dienstdoende rechercheur de zaak maar niet loslaten. Zelfs vanuit de dood zuigt Carmen hem de duistere afgrond van de menselijke geest in. Een plek vol geweld, verlangen en vervreemding.... See MoreSee Less

Maxim Shalygin - De zaak Carmen

Maxim Shalygin - De zaak Carmen

aug 26, 3:00pm - aug 26, 5:00pm

Zuiderstrandtheater
Houtrustweg 505
The Hague,  2583 WB Map

Een indrukwekkende voorstelling met 37 dansers, nieuw gecomponeerde muziek van Maxim Shalygin, live uitgevoerd door 11 musici van het New European Ensemble, speciaal geschreven teksten door Martijn de Rijk voor 1 acteur en 24 koorzangeressen. Dit alles in een setting van beeldend kunstenaar Vincent de Kooker. Een absolute must see! Na de succesvolle voorstellingen Het Zwanenmeer en De Odyssee presenteert de Haagse choreografe Lonneke van Leth nu De Zaak Carmen, een spannende hedendaagse bewerking van Bizet’s beroemde operaklassieker. De moord op Carmen is opgelost zodra ze werd gepleegd; haar minnaar Don José bekent. Toch kan de dienstdoende rechercheur de zaak maar niet loslaten. Zelfs vanuit de dood zuigt Carmen hem de duistere afgrond van de menselijke geest in. Een plek vol geweld, verlangen en vervreemding.... See MoreSee Less

Maxim Shalygin - De zaak Carmen

Maxim Shalygin - De zaak Carmen

aug 26, 8:15pm - aug 26, 10:00pm

Zuiderstrandtheater
Houtrustweg 505
The Hague,  2583 WB Map

Een indrukwekkende voorstelling met 37 dansers, nieuw gecomponeerde muziek van Maxim Shalygin, live uitgevoerd door 11 musici van het New European Ensemble, speciaal geschreven teksten door Martijn de Rijk voor 1 acteur en 24 koorzangeressen. Dit alles in een setting van beeldend kunstenaar Vincent de Kooker. Een absolute must see! Na de succesvolle voorstellingen Het Zwanenmeer en De Odyssee presenteert de Haagse choreografe Lonneke van Leth nu De Zaak Carmen, een spannende hedendaagse bewerking van Bizet’s beroemde operaklassieker. De moord op Carmen is opgelost zodra ze werd gepleegd; haar minnaar Don José bekent. Toch kan de dienstdoende rechercheur de zaak maar niet loslaten. Zelfs vanuit de dood zuigt Carmen hem de duistere afgrond van de menselijke geest in. Een plek vol geweld, verlangen en vervreemding.... See MoreSee Less

Maxim Shalygin - De zaak Carmen

Maxim Shalygin - De zaak Carmen

aug 27, 8:15pm - aug 27, 10:00pm

Zuiderstrandtheater
Houtrustweg 505
The Hague,  2583 WB Map

Een indrukwekkende voorstelling met 37 dansers, nieuw gecomponeerde muziek van Maxim Shalygin, live uitgevoerd door 11 musici van het New European Ensemble, speciaal geschreven teksten door Martijn de Rijk voor 1 acteur en 24 koorzangeressen. Dit alles in een setting van beeldend kunstenaar Vincent de Kooker. Een absolute must see! Na de succesvolle voorstellingen Het Zwanenmeer en De Odyssee presenteert de Haagse choreografe Lonneke van Leth nu De Zaak Carmen, een spannende hedendaagse bewerking van Bizet’s beroemde operaklassieker. De moord op Carmen is opgelost zodra ze werd gepleegd; haar minnaar Don José bekent. Toch kan de dienstdoende rechercheur de zaak maar niet loslaten. Zelfs vanuit de dood zuigt Carmen hem de duistere afgrond van de menselijke geest in. Een plek vol geweld, verlangen en vervreemding.... See MoreSee Less

Olga Victorova - Angels dancing

Olga Victorova - Angels dancing

sep 3, 3:45pm - sep 3, 6:00pm

Donemus
Rijswijkseplein 786
The Hague,  2516 LX Map

Concert at the festival "Crazy days in Yekaterinburg" artists Ural Philharmonic Orchestra Artistic director and chief conductor - Dmitry Liss Zhene Remi (piano), France In a Programme "Dance of Death" - Paraphrase on "Dies Irae" for piano and orchestra Olga Viktorova. "Angels dancing" Ravel. Bolero www.sgaf.ru/afisha/13708 webshop.donemus.com/action/front/sheetmusic/16338 More from Olga Victorova: webshop.donemus.com/action/front/search?order=name&name=%22Victorova%2C+Olga%22... See MoreSee Less

Dmitri Kourliandski - Liederkreis

Dmitri Kourliandski - Liederkreis

sep 6, 8:00pm - sep 6, 11:00pm

Museo Del Novocento
Milan,  20122 Map

Novocento museum, arte povera hall Joo Cho, Marino Mahon

Jan-Peter de Graaff / Rimpelingen

Jan-Peter de Graaff / Rimpelingen

sep 6, 8:15pm - sep 6, 10:00pm

TivoliVredenburg
Vredenburgkade 11
Utrecht,  3511 WC Map

Jan-Peter de Graaff schreef Rimpelingen in opdracht van het Asko|Schönberg. Tijdens het componeren eiste de cello een steeds belangrijkere rol op en besloot hij er een soloconcert van te maken. Het stuk is opgedragen aan Hans Woudenberg, de cellist van het Asko|Schönberg, opvolger van het mede door hem opgerichte Schönberg Ensemble. In de Prelude zet de solist met arpeggio’s een beweging binnen het ensemble in gang, in een zoektocht naar ‘de juiste muzikale code’. Hierop volgt de Passacaglia, waarin de cellist speelt met materiaal dat het ensemble inbrengt, bestaande uit lage akkoorden en om zichzelfdraaiende mechaniekjes in de hoge registers. De bas speelt een repeterende melodie, waarop het ensemble harmonisch varieert. Doordat de baslijn telkens met een noot wordt ingekort, ontstaat een vervreemdend harmonisch landschap. De solist gaat zich vrijer bewegen en tot slot keren de herhalende patronen van het begin terug, zij het nu in de lage registers. Na een korte Interlude met flageoletten van de solist volgt het Scherzo. Het ensemble speelt in een snel tempo dat langzaam vertraagt, de cellist zet een trage beweging in die gaandeweg versnelt. Op het snijpunt van deze kruisbeweging klinkt opnieuw materiaal uit de Passacaglia. Hierna klimt het ensemble al vertragend naar hogere regionen. De solist bereikt zijn taks met een hysterische snelheid, waarna hij zich alleen nog maar in fragmenten en korte riffs kan voortbewegen. In de afsluitende Postlude lijkt de cellist de strijd op te geven. Hij tokkelt in plaats van strijkt en eindigt met een zacht in het ensemble nagalmend arpeggio. ‘In Rimpelingen vind je zowel de dodecafonie en structuren van Schönberg terug als de ritmische, virtuoze drive van Adams’, schrijft de Graaff in een eigen toelichting. Dit alles ‘gecombineerd met een snufje jazz en een aangenaam stravinskiaans pepertje, rustend binnen een zacht-impressionistisch landschap’.... See MoreSee Less

Maxim Shalygin - Lacrimosa

Maxim Shalygin - Lacrimosa

sep 7, 8:15pm - sep 7, 10:00pm

TivoliVredenburg
Vredenburgkade 11
Utrecht,  3511 WC Map

‘Waarom hebben requiems altijd maar één Lacrimosa, de smeekbede om eeuwige rust voor arme zondaars? Alles wat componisten te zeggen hebben is hier samengebald, wat het voor mij tot het mooiste deel van een requiem maakt.’ Maxim Shalygin beantwoordde zijn eigen vraag met ‘Lacrimosa’, dat bestaat uit niet minder dan dertien kleinere Lacrimosa’s, oftewel ‘dertien magische liederen voor zeven violisten’. De titels zeggen iets over de beelden die de oude Latijnse misteksten bij Shalygin oproepen: Licht, Gebed, Melancholie, het Geluid van de Dood, Dans, Vogels en Niets.... See MoreSee Less

Ürlicht - Ton de Leeuw

Ürlicht - Ton de Leeuw

sep 10, 3:00pm - sep 10, 4:45pm

Nicolaïkerk (Utrecht)
Nicolaaskerkhof 8
Utrecht,   Map

Ton de Leeuw (16 november 1926, Rotterdam) ontwikkelt zich tot één van de belangrijkste Nederlandse componisten van de 20ste eeuw. Zijn vroege inspiratiebronnen zijn Béla Bártòk en Willem Pijper. Na zijn staatsexamen piano, muziektheorie en muziekgeschiedenis richt De Leeuw tot in de jaren '50 zijn aandacht op seriële muziek. Aangevuurd door zijn leerjaren bij Olivier Messiaen verdiept De Leeuw zich steeds meer in niet-Westerse muziek en later ook in elektronische muziek. Kenmerkend voor De Leeuws oeuvre is de benadering van oosterse muziekprincipes vanuit een westers perspectief, zonder een imitatie van Aziatische muziek af te leveren. Blokstructuren, herhaalde ritmische en melodische patronen en modaliteit zijn daarbij zijn belangrijkste bouwelementen, toegepast met een duidelijk streven naar evenwicht en harmonie. Vooral de vocale werken zijn representatief voor De Leeuws esthetiek.... See MoreSee Less

Canto Ostinato

Canto Ostinato

sep 14, 8:30pm - sep 14, 10:00pm

Adams Muziekcentrale

Mallet Collective Amsterdam staat voor een collectief van docenten (Percussion Friends) met Dominique Vleeshouwers (Prijswinnaar TROMP International Percussion Competition Eindhoven 2014), Vincent Houdijk, Maikel Claessens en Ramon Lormans. Met twee vibrafoons en twee marimba’s spelen zij de Canto Ostinato van Simeon ten Holt. Musici: Ivo Janssen - piano Mallet Collective Amsterdam Ramon Lormans - marimba Dominique Vleeshouwers - vibrafoon Maikel Claessens - marimba Vincent Houdijk - Artist Page - vibrafoon... See MoreSee Less

Vladimir Rannev - Touch II

Vladimir Rannev - Touch II

sep 15, 4:00pm - sep 15, 6:00pm

De Doelen
Schouwburgplein 50
Rotterdam,  3012 CL Map

MACHINE AND MUSIC Moscow Contemporary Music Ensemble Mosolov The Foundry, electro-acoustic version Popov Interferometer for ensemble, electronics, lighting and video Vladimir Rannev Touch II for ensemble, interactive audio and video Alexander Khubeev Luce, multimedia composition Deshevov Rails, electro-acoustic version Chernyshkov Rather, for two-stroke engine , two high voltage switches, and ensemble The rapid industrialization of the young Soviet Union was a source of fascination for many avant-garde artists and frequently exploited propaganda image. On the basis of Russian avant-garde music of the twenties and today this one-off concert at the Moscow Contemporary Music Ensemble shows the development of the machine, large factory units for the smallest computer chip. gergievfestival.nl/Programma/Vrijdag/De-Machine-en-de-muziek webshop.donemus.com/action/front/home... See MoreSee Less

Diepenbrock - Elektra/Suite

Diepenbrock - Elektra/Suite

sep 15, 8:00pm - sep 15, 10:00pm

De Wilmersberg Zaal

Het allereerste concert van Ed Spanjaard als vaste dirigent van het Orkest van het Oosten. Twee van zijn specialismen staan op het programma: Nederlands en Frans repertoire. Alphons Diepenbrock ‘Elektra’ is een van de meest indrukwekkende, passievolle Nederlandse composities die ik ken”, aldus Ed Spanjaard. Dirigent: Ed Spanjaard | Piano: Severin von Eckardsteinn... See MoreSee Less

Joey Roukens - Morphic Waves

Joey Roukens - Morphic Waves

sep 15, 8:30pm - sep 15, 10:00pm

Théâtre des Sources - Pôle culturel Jean Ferrat
au coeur du Jardin de la Tour abbatiale, Grand'Place
Saint-Amand-les-Eaux,  59230 Map

My favorite things Grappig, levend en verwijderd, onderwerp van dit concert is het lied 'Mijn favoriete dingen' zoals uitdrukking gegeven door Julie Andrews in The Sound of Music. Het programma, samengesteld rond de virtuoze trompettist Lucienne Renaudin Vary, begint met de prachtige opening van Rossinies De Zijden Ladder, vervolgens een stuk Nederlandse techniek met Morphic Waves van Joey Roukens gevolgd door een komische escapade van Britse componist Peter Maxwell Davies. Favoriete dingen horen we met onder andere fragmenten uit de musical van Rodgers en Hammerstein, en onder de titel Tahiti Trot verbergt de orkestratie die Sjostakovitsj maakte in 1927 de beroemde melodie Tea for Two! Heerlijke muziek om mateloos van te genieten met het gezin of vrienden in het kader van de Openmonumentendag.... See MoreSee Less

Jan Welmers Festival 2017

Jan Welmers Festival 2017

sep 16, 3:30pm - sep 16, 5:30pm

Dom van Utrecht
Domplein 9
Utrecht,  3512 JC Map

De Utrechtse componist Jan Welmers wordt dit jaar 80. Voor het platform van Utrechtse kerken is dat de aanleiding om hier in september 2017 aandacht aan te besteden met een festival, waarin Welmers’ werk centraal staat. Werk dat vooral tot zijn recht komt in de prachtige Utrechtse kerkgebouwen o.a. vanwege de aanwezigheid van monumentale oude en nieuwe orgels, luidklokken en drie beiaarden. In 1966 won Welmers het Nationaal Orgel-improvisatieconcours te Bolsward en in 1968 nam hij deel aan het Internationaal Improvisatieconcours te Haarlem. In 1964 werd hij organist van de Triumfatorkerk te Katwijk aan Zee, een functie die hij tot 1974 zou vervullen. Na enige tijd theorie te hebben gedoceerd aan het Utrechts Conservatorium werd hij daar in 1974 benoemd tot hoofdvakdocent Orgel. In 1998 nam hij afscheid van het conservatorium en legde zich toe op het componeren. Jan Welmers was van 1974 tot 2002 de vaste bespeler van het König-orgel (1776) in de Grote of Sint-Stevenskerk in Nijmegen. Op 22 oktober 2005 kreeg Welmers in de Oude Kerk te Amsterdam tijdens het openingsconcert van het Sweelinck Festival & Concours de Sweelinckprijs voor zijn gehele oeuvre. Orgelconcert Jan Hage met cd- en boekpresentatie Litanie - Jan Welmers Von Gott will ich nicht lassen - Jan Welmers Movements - Jan Welmers Nieuw werk - Jan Hage Late pianowerken - Franz Liszt... See MoreSee Less

Joey Roukens - Morphic Waves

Joey Roukens - Morphic Waves

sep 16, 6:30pm - sep 16, 9:30pm

Théâtre des Sources - Pôle culturel Jean Ferrat
au coeur du Jardin de la Tour abbatiale, Grand'Place
Saint-Amand-les-Eaux,  59230 Map

My favorite things Grappig, levend en verwijderd, onderwerp van dit concert is het lied 'Mijn favoriete dingen' zoals uitdrukking gegeven door Julie Andrews in The Sound of Music. Het programma, samengesteld rond de virtuoze trompettist Lucienne Renaudin Vary, begint met de prachtige opening van Rossinies De Zijden Ladder, vervolgens een stuk Nederlandse techniek met Morphic Waves van Joey Roukens gevolgd door een komische escapade van Britse componist Peter Maxwell Davies. Favoriete dingen horen we met onder andere fragmenten uit de musical van Rodgers en Hammerstein, en onder de titel Tahiti Trot verbergt de orkestratie die Sjostakovitsj maakte in 1927 de beroemde melodie Tea for Two! Heerlijke muziek om mateloos van te genieten met het gezin of vrienden in het kader van de Openmonumentendag.... See MoreSee Less

Pianoconcert  Canto Ostinato door Sandra en Jeroen van Veen

Pianoconcert ' Canto Ostinato' door Sandra en Jeroen van Veen

sep 16, 8:30pm - sep 16, 9:30pm

Vrijetijdscentrum De Schelde
De Keyserhoeve 66
Zandvliet,  2040 Map

Pianoduo Sandra en Jeroen van Veen brengen hun betoverende bewerking van het @Canto Ostinato op twee vleugels. Het is waarschijnlijk het bekendste Nederlandse klassieke stuk: Simeon ten Holts ‘Canto Ostinato’. Geschreven in de jaren zeventig wint het nog steeds nieuw publiek. Met Canto Ostinato sloeg Simeon ten Holt een nieuwe muzikale weg in, waarbij het verklanken van zijn eigen innerlijk voorop stond. Het resultaat is een toegankelijk, bijna hypnotiserend werk, dat de luisteraar elke keer weer opnieuw meeneemt en verrast. Een werk in uitvoering ook: niets ligt precies vast. De spelers leiden elkaar, met continu oog- en oorcontact, door het werk heen. Canto Ostinato staat al jaren vast in de Top-10 van NPO Radio 4 Hart en Ziel Lijst. Het rustgevende werk, met een variabele speelduur, is ondertussen uitgegroeid tot een hedendaagse klassieker:een oase van rust in hectische en onzekere tijden. De versie van Sandra en Jeroen van Veen leverde hen een Gouden Plaat op en concerten in onder meer Europa, Canada, de Verenigde Staten en Rusland.... See MoreSee Less

Canto Ostinato - Simeon ten Holt

Canto Ostinato - Simeon ten Holt

sep 23, 8:00pm - sep 23, 9:00pm

DordtYart
Maasstraat 11
Dordrecht,  3313CR Map

Het bekendste werk van Simeon ten Holt in een wel heel bijzondere uitvoering met naast Ivo Janssen op piano de jonge accordeonist Vincent van Amsterdam. Canto Ostinato De componist Simeon ten Holt is een van de grondleggers van de (a)tonale muziek in Nederland en daarbuiten. Tijdens zijn carrière ontwikkelt hij een geheel eigen stijl waarbij herhaling en tonaliteit centraal staan. Canto Ostinato is een tonale compositie van variabele lengte voor toetsinstrumenten van de Nederlandse componist Simeon ten Holt en wordt gerekend tot de minimalistische muziek. Canto (cantate) verwijst naar de melodie of een kort muzikaal motief; Ostinato verwijst naar herhaling. Ten Holt schreef het stuk nadat hij was gestopt met het serialisme. Het werk is al spelend op het klavier ontstaan en hij duidde de opbouw liever aan als de ontwikkeling van een genetische code: de componist creëerde meer dan honderd losse korte secties in bes mineur van enkele maten die later samengevoegd zijn en bewerkt tot meerdere versies van het stuk. Over Ivo Janssen Pianist Ivo Janssen (1963) studeerde bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Tussen 1986 en 1990 won hij een aantal prijzen, waaronder de Jacques Vonk Prijs, die hem in staat stelde zijn studie in het buitenland voort te zetten bij onder andere Robert Levin. Sinds zijn debuut in het Concertgebouw in 1988 treedt Ivo Janssen regelmatig op in binnen- en buitenland. Onder vele anderen speelde hij samen met Heinrich Schiff, Janine Jansen, Han de Vries en Charlotte Margiono. Voor Globe maakte hij een aantal cd’s met werken van o.a. Brahms, Prokofiev, de preludes op. 28 van Chopin, en de Ludus Tonalis van Hindemith, die door het Hindemith Institut als verreweg de beste opname van dit werk werd beschouwd. Van 1994 tot en met 2007 werkte hij aan een zeer ambitieus project: het op cd vastleggen van het complete werk voor klavier van J.S. Bach. In februari 1998 verscheen de eerste cd in deze serie op zijn eigen, speciaal hiervoor opgerichte label VOID Classics. Na opnames van o.a. de Goldbergvariaties, Toccata’s, Franse en Engelse Suites, Partita’s en Das Wohltemperierte Klavier, voltooide Ivo Janssen in januari 2007 deze ook internationaal veelgeprezen cyclus met een uitvoering van Die Kunst der Fuge. Meer over Ivo Janssen op zijn website www.voidclassics.com.... See MoreSee Less

Andriessen - De Klerk Festival

Andriessen - De Klerk Festival

sep 23, 8:15pm - sep 23, 11:15pm

Nobellaan 7, 2105 TE Heemstede, Nederland

Upcoming program On 23 September 2017 we will performa the Stabat Mater by Albert de Klerk and L’Histoire de l’enfant de Dieu by Hendrik Andriessen and Pierre Kemp as part of the Andriessen/De Klerk Festival. Gonny van der Maten plays a new composition by Louis Andriessen, his first piece for organ, on the Cavaillé-Collorgan. Ger Vos, Conductor Corina Vinke, Soprano Falco van Loon, Bass Het Nederlands Begeleidingsorkest Entrance is € 27,50 including drink during the break, program en wardrobe The concert starts 20.15 www.concertkoorhaarlem.nl/en/agenda webshop.donemus.com/action/front/sheetmusic/12100 webshop.donemus.com/action/front/sheetmusic/6537 More from Hendrik Andriessen: webshop.donemus.com/action/front/search More from Albert de Klerk: webshop.donemus.com/action/front/search... See MoreSee Less

Lemniscaat - Simeon ten Holt

Lemniscaat - Simeon ten Holt

sep 24, 2:30pm - sep 24, 3:30pm

DordtYart
Maasstraat 11
Dordrecht,  3313CR Map

Enkele van de warmste pleitbezorgers van Simeon ten Holt brengen Lemniscaat, een muziekstuk dat bij uitstek vraagt om grote creativiteit van de musici die het brengen. Lemniscaat De componist Simeon ten Holt is een van de grondleggers van de (a)tonale muziek in Nederland en daarbuiten. Tijdens zijn carrière ontwikkelt hij een geheel eigen stijl waarbij herhaling en tonaliteit centraal staan. Lemniscaat (1983) is de eerste compositie voor vier toetsinstrumenten die Ten Holt schreef na zijn beroemde Canto Ostinato. Net als bij Canto Ostinato wordt bij de uitvoering van Lemniscaat een groot beroep op de creativiteit van de pianisten. Zij krijgen van de componist de ruimte om tijdens het concert beslissingen te maken over hoe de noten in de partituur worden gespeeld en binnen hoeveel tijd het stuk zich ontplooit. Hier ontleent deze compositie onder meer zijn titel aan; Lemniscaat is de benaming voor het wiskundige symbool van oneindigheid. Over Rondane Kwartet Het Rondane Kwartet bestaat uit de pianisten Daphne Keune, Robert Lambermont, Petra van Oort en Laura Sandee. Rondane Kwartet is het enige kwartet ter wereld dat de vijf composities voor meerdere toetsinstrumenten van Simeon ten Holt, in vaste bezetting, uitvoert. Simeon ten Holt noemde Lambermont in zijn memoires één van de warmste pleitbezorgers van zijn muziek. Tijdens een uitvoering van het Rondane Kwartet staan de vleugels in een kruisvorm opgesteld, zodat optimaal gecommuniceerd kan worden aan de hand van specifieke tekens. Veel muzikale ideeën ontstaan tijdens een concert en worden ter plekke uitgeprobeerd. Hierdoor is iedere uitvoering steeds opnieuw een avontuur voor zowel het publiek als de pianisten. Meer over het Rondane Kwartet op hun website www.rondanekwartet.nl. Dit concert is mede mogelijk gemaakt door stichting van Simeon ten Holt.... See MoreSee Less